ASi-Prosjektregnskap
Logg over endringer
VERSJON 1.22 22.03.11
Endret:
- Endret
funksjonen for å angi automatisk beregning av reserver i Skjema prosjekt. Konto
for reserve velges nå fra den generelle kontoplanen. Om kontoen ikke allerede er
lagt inn i budsjettet, vil den bli opprettet og beregnet ved neste gangs
registrering/endring av en budsjettpost.
VERSJON 1.21 8.06.09
Nytt:
- Lagt
inn mulighet for å angi prosentandel for utgående mva. Jfr skjema Prosjekt,
fanen prosjektregnskap, samt Skjema budsjett. Får kun konsekvens om det er
angitt en konto for utgående MVA.
Endret:
- Økt
lengden på beskrivelsen i tabellen ”Arbeidsart” fra 20 til 30 karakterer.
- Økt
feltlengden i alle tabeller og rapporter med navn på konto til 30 karakterer.
- Kontraktslinjer
og fakturalinjer kan nå endres direkte fra Tabell budsjett og Tabell endringer.
- Unødvendig
spørsmål om periode når periodisering ikke er valgt er fjernet.
- Flere
mindre justeringer og endringer.
VERSJON 1.20 13.05.08
Nytt:
-
Lagt inn en funksjon for automatisk å sette påløpt
lik fakturert for en budsjettkonto. Settes fra fanen for periodisert budsjett
for en budsjettkonto.
Korrigert:
-
Lagt inn fakturaadresser for leverandører
-
Lagt inn fakturaadresser for kunder
-
Korrigert beregning av merverdiavgift fakturert i
perioder
VERSJON 1.19 27.12.07
Nytt:
-
Lagt inn en funksjon for å sette påløpt lik
fakturert for alle perioder for en budsjettkonto
Korrigert:
- Kontrollert
sumvariabler i rapporter ”Økonomisk oversikt” med periodisering
- Endret
slik at integritetstest ikke endrer perioden som er registrert for faktura
- Korrigert
sortering for ny rapport for periodisert budsjett.
VERSJON 1.18 12.11.07
Korrigert:
- Rettet
opp rapporter med periodisering
- Lagt
inn informasjon i prosjekttabellen (fanen for budsjett) om at prosjektet har
periodisert budsjett.
- Laget
ny rapport for periodisert budsjett.
- Når
det opprettes en ny linje for periodisert budsjett, vil programmet summere hva
som er fakturert for denne perioden.
VERSJON 1.17 27.09.07
Korrigert:
- Bugfiks
av versjon 1.16 vedrørende feil oppdatering av konto for mva ved endring av
periode.
- Lagt
inn informasjon i budsjettabellen om at prosjektet har periodisert budsjett.
VERSJON 1.16 26.09.07
Korrigert:
- Korrigert
funksjon for å periodisere prosjekter for kun ett år.
- Lagt
inn at fakturert i periodisert budsjett oppdateres ved endringer av periode i
faktura.
- Korrigert
varsling for endringer.
- Skjema
endringer: Endret Bestilt til Bestilt/behandlet.
- Når
en endring knyttes til en Kontrakt eller en Forventet endring, merkes endringen
som Bestilt/behandlet, og varsles ikke lenger ved farger i tabellen eller ved
oppstart.
- Korrigert
rapport ”Økonomisk oversikt med perioder”, slik at akkumulert hittil beregnes.
VERSJON 1.15 03.07.07
Korrigert:
- Korrigert
enkelte kolonner i Tabell prosjekter.
- Rettet
at Integritetstest ikke tester perioder, når dette ikke er angitt for
prosjektet.
- Korrigert
varsling for endringer.
VERSJON 1.15 27.06.07
Korrigert:
-
Korrigert nye funksjoner for periodisering.
-
Videreutviklet funksjonen for endringer, Det kan nå skrives ut standardbrev fra
endringsskjema fra dokumentbibliotek. For eksempel vising av varsel, eventuelt
bestilling av endring.
-
Korrigert rapport ” Økonomisk oversikt m. perioder”
- Korrigert
regnearkrapport ”Regneark (Excel) perioder for grafikk”. Rapporten viser nå alle
konti om ikke konto er valgt.
- Økt
kolonnebredder i skjermbilder for beløp over 10 milliarder.
VERSJON 1.14 13.06.07
Nytt:
- Lagt
inn mulighet for periodisering av budsjett.
- Videreutviklet
funksjonen for endringer,
For begge funksjoner vises til vedlagte
utrag av brukerveiledning der bilder som er korrigert er beskrevet.
VERSJON 1.12 5.01.07
Nytt:
-
Stortinget har vedtatt endringer i MVA-satsene som
gjelder fra 01.01.2007. Endringene er som følger:
Høy sats
uendret:
25 %
Mellomsats
(matmoms): øker fra 13 % til
14 %
Lav sats
(transport, hotellovernatting): uendret
8 %
Det er opprettet en ny tabell for
MVA-satser, slik at en kan korrigere disse selv. Tabellen har filnavnet …\MVA-sats.tps.
Tabellen finnes under menyvalget File + MVA-satser.
1. gangen programmet startes etter installasjonen, vil denne tabellen opprettes
for hvert datasett.
Korrigert:
-
Budsjettbildet er oppdatert. De enkelte poster er
nummerert. Knappene har fått symboler som forklarer funksjonen. Ytterligere
informasjon ved å holde musepeker over knappen.
For øvrig:
Programmet er
transaksjonsbasert, dvs at det ved lagring av f.eks fakturadata skjer en
oppdatering av flere registre. Dersom det skulle forekomme at programmet går i
”heng” under en transaksjon, f.eks pga av svakheter i nettverk/server, bør det
kjøres en ”Integritetstest” fra vinduet ”Tabell prosjekt”. Denne funksjonen
sikrer at alle relasjoner mellom tabellene er korrekte. Foran større eller
viktige rapporteringer, kan det være lurt å kjøre denne funksjonen.
VERSJON 1.11 15.11.06
Korrigert:
- Liggende
rapporter er gått igjennom for å få større feltverdier. Format på felt og tekst
i overskrift er korrigert.
- Programmet
har gjennomgått en omfattende omprogrammering for å oppnå raskere og sikrere
transaksjoner.
- Det
er opprettet et nytt felt ”Frist for bestilling” i bildet for forventet endring.
Dersom fristen er innen 15 dager, vil linjen i Tabell forventet være gul. Hvis
fristen er dagens dato eller forfalt, vil linjen være rød. Fristene er også satt
inn i rapporter for forventede endringer, og det er laget en ny rapport med kun
de forventede endringer som er belagt med frister. Denne rapporten har samme
fargesetting som i tabellene.
VERSJON 1.10e 31.03.06
Korrigert:
- Dersom
programmet kjøres via en terminalserver, kan det hende at en ikke har tilgang
til Windows-katalogen på arbeidsstasjonen. Det er nå mulig å angi en temporær
lagringsplass for rapporter i Skjema Innstillinger (File + Innstillinger). Dette
kan nå endres i dette bildet uten å være systembruker. Ved 1. gangs oppstart,
vil programmet angi den katalogen som er angitt som temporær katalog av
operativsystemet. Velg katalog ved å klikke på knappen
Obs! Dersom en får kjørt alle rapportene, også de som er markert med blå
trekant, er det ingen grunn til å endre denne innstillingen.
- Forbedret
test ved låsing av filer ved samtidig oppdatering av tabeller fra flere brukere.
VERSJON 1.10d
23.01.06
Korrigert:
- Nye
MVA-satser.
- Lagt
inn ”greenbar” effekt for alle tabeller med poster over flere linjer for lettere
lesbarhet.
- Dersom
det markeres for at forventet skal beregnes automatisk fra budsjett, kontrakt og
fakturert, beregnes nå også forventet automatisk i budsjettbildet. Knapper som
benyttes til manuell beregning blir utilgjengelige.
- Forventede
endringer som er generert automatisk er merket med blå skrift i Tabell budsjett.
- Oppdatering
av prosjekttabell og budsjettabell er effektivisert og skal nå oppdateres om
endringer er skjedd fra andre bilder.
VERSJON 1.10c 01.11.05
Korrigert:
- Tilgang
til å registrere gruppetype. Rettigheter som ellers i prosjektet.
- Test
av kontrakter for kontraktspart. Før versjon 1.10b, kunne en kontrakt bli
slettet, om kontraktsparten ble slettet. Kontraktslinjene ble liggende igjen. I
versjon 1.10b, ble det lagt inn en test på om kontraktsparten hadde kontrakter i
prosjektet ved sletting av kontraktspart. Denne testen viste seg å bli så
omfattende at kun systembrukere kunne endre en kontraktspart. Dette er nå
korrigert.
Tabellene under er endret slik
at en registrerer direkte i tabellen i stedet for via skjema. Dette gjør
programmet mindre, og sparer minne:
-
Tabell gruppetype
-
Tabell endringstyper
-
Tabell indekstyper
-
Tabell postadresser
-
Tabell avdelinger
-
Tabell oppdragsarter
VERSJON 1.10b 17.10.05
Denne oppgraderingen gjøres ved
å pakke ut zip-fila Setup1.10b.zip til programkatalogen.
Obs! Versjon 1.10a må være
installert og startet før denne versjonen installeres!!
Nytt:
- Bedre sjekk av disponibelt beløp i Skjema forventet, Skjema kontraktslinje
og Skjema fakturalinje.
- Omgjøring av en endring til en forventet endring og videre til en
kontraktslinje kan nå gjøres fra Tabell endringer.
- Omgjøring av en forventet endring til en kontraktslinje kan nå også gjøres
fra Tabell budsjett (fane Forventet)
og fra Tabell prosjekt (fane Forventet).
Korrigert:
- En
kontraktslinje kan slettes uten at en forventet endring på samme linje slettes.
- Ved sletting av kontraktspart, testes om det er registrert kontrakter på
denne.
- Mindre kosmetiske endringer, spesielt av tabeller for kontraktslinjer
VERSJON 1.10a 01.08.05
Denne oppgraderingen gjøres ved
å pakke ut zip-fila Setup1.10a.zip til programkatalogen.
Når programmet startes 1. gang
etter installasjonen, vil det komme en melding om at det vil skje en
reorganisering av en eller flere datafiler. Det er viktig å ikke avbryte denne
prosessen!
Alle dll-filer som begynner
”C5” kan nå slettes.
Under menyvalget for rapporter
må det gjøres en endring i fanen "Innstillinger" i feltet "CWPrintFile", velg
fila "C60PRNTX.EXE" ved å klikke på knappen
Nytt:
- Nye
rapportermuligheter:
Relevante rapporter for valgt utvalg kan nå startes fra hovedtabellene.
Korrigert:
- Hele
programmet er gjennomgått for å sikre at ikke feil oppstår.
- Automatisk
avstemming av reserve er forbedret.
- Tabeller
for prosjekt og budsjett er korrigert for mest mulig samsvar mellom disponert og
avvik.
- Rapporter
er korrigert for samsvar mellom disponert og avvik i forhold til skjermbildene.
VERSJON 1.09j
01.07.04
Denne oppgraderingen gjøres
enkelt ved å pakke ut zip-fila ”Setup109j.zip” til programkatalogen.
Korrigert:
-
Korrigert alle tabeller for
oppslag i kontrakter med endringer, slik at skjemabetegnelse også vises
-
Korrigert feil i rapporter
under fanen ”Kontrakter”, som kunne føre til at en linje gjentok seg
flere ganger.
-
Endret integritetstesten,
slik at den nå ikke sletter såkalte farløse kontrakts- eller
fakturalinjer, men oppretter i stedet en kontrakt eller faktura for disse.
Disse benevnes ”Opprettet av integritetstest” og vil være markert med rød
tekst i tabellene. Tilsvarende for budsjettlinjer som av en eller annen
grunn skulle blitt slettet, og som har forventet-, kontrakts- eller
fakturalinjer- knyttet til seg. Disse vil også være benevnt ”Opprettet
av integritetstest” og vil være markert med rød tekst.
VERSJON 1.09i
15.05.04
Oppgraderingen installeres ved
å kjøre programmet Setup.exe fra den vedlagte fila Setup109i.zip. Vær obs på
at stien til deres programkatalog er korrekt før det klikkes på knappen
Finish.
Etter at programmet er
installert må konverteringsprogrammet Convert.exe kjøres fra programkatalogen.
Jeg anbefaler på det sterkeste å ta backup av katalogene ..\oppdragw, samt
datakatalogene før programmet startes. Etter denne konverteringen, og etter å
ha testet at den nye versjonen fungerer, kan både programmet Convert.exe og
backupkatalogene slettes.
Nytt:
-
Lagt inn mulighet for å
registrere ”Kostnadsramme” og ”Styringsmål” for prosjektet i bildet
”Skjema prosjekt”, fane ”Prosjektregnskap” . Disse verdier vises i
rapporten ”Prosjektrapport”.
-
Lagt inn mulighet til å
registrere MVA for 24%, 12% og 6%. Standardverdi for prosjektet angis i
”Skjema prosjekt”. Disse verdier foreslås ved registrering av ny
budsjettpost i ”Skjema budsjett”, men kan her overstyres med valgt
prosentsats for den enkelte budsjettposten.
Korrigert:
-
Håndtering av MVA i
rapportene:
-
Økonomisk oversikt
(liggende med grupper)
-
Økonomisk oversikt
(liggende)
-
Rapporten ”Endringer”
VERSJON 1.09h
01.06.03
Fjernet krav om at fase må
oppgis ved registrering av kontrakt.
Forbedret test av registrert
periode for prosjektet igangsettelse og avslutning, registrert i Skjema
prosjekt, ved registrering av framdriftsfaser.
Korrigert feil som førte til
at anvisningsrapport ikke ble skrevet ut fra Tabell kontrakt, fanen Fakturert.
VERSJON 1.09g
15.05.03
Det er lagt inn felt for å
angi planlagt start og slutt for prosjektet i Skjema prosjekt. Disse verdiene
vil bli overført til MS-Project på nivå 1. Fasene som er registrert i
Skjema framdrift, vil danne nivå 2 og eventuelle kontrakter som er knytet til
fasene, vil bli på nivå 3.
Rapport endringer sortert
på konto er korrigert for fakturert beløp.
Det
er foretatt litt feilretting/justering her og der.
Det er lagt inn en
veiledning i Hjelp-fila og i dokumentasjonen i fila Pregnw.doc, med metoder for
å håndtere funksjonen ”Endringer” i programmet.
VERSJON 1.09f
20.04.03
Rapporter og skjermbilder er
korrigert for større prosjektkostnader, opp til 9,9 mrd kroner.
Det er gjort endringer i følgende
datafiler:
Oppdragstabellen er korrigert
for endringer som har vært nødvendig i andre programmer. Bl.a. er
kontonummeret økt til 20 karakterer. Kundenummeret er økt til 15 karakterer.
Tabellen er også indeksert på prosjektleder og kundenummer i tillegg til
oppdragsnummer.
Kundefile er endret og nå
plassert i katalogen for fellesfiler.
Framdriftsfile er endret for
overføring av faser til MS-Project. Feltene for tidspunkt er formatert for
datoformat. Det kan angis om fasen er en milepæl. Det kan knyttes en kommentar
til hver fase som overføres til MS-Project.
Kontraktsfile er endret for
overføring av kontrakter til MS-Project. Kontrakt kan nå knyttes til en fase,
angitt i framdriftstabellen. Det er nå også mulighet til å skrive en
kommentar til hver kontrakt. Dersom
fase og fra/til dato er angitt, overføres kontrakten til MS-Project.
For fremgangsmåte for overføring
av data til MS-Project, vises til nytt punkt om dette i Hjelp-file og
brukerdokumentasjonen side 30.
Konvertering av alle filene gjøres
med programmet Convert.exe, som er lagret i programkatalogen. Konvertering må
foretas før første oppstart av programmet!
Det er lagt inn noe ny
funksjonalitet i budsjettbildet.
Det er nå mulig å gjøre om
en forventet endring som har angitt en kontrakt til en kontraktslinje ved å
klikke på en knapp i tabell Forventet endring.
Det er lagt inn ny rapport
under fanen Prosjekt for eksport til MS-Project.
Alle rapporter er gjennomgått.
Feil med at enkelte har fått registreringer ut dobbelt eller tredobbelt er
korrigert. Ny rapport for endringer, sortert på konto.
Valg av skriver fra
rapportmenyen og File + Print Setup … gjelder nå alle rapporter, også de som
er utarbeidet med rapportgenerator. Valget gjelder så lenge programmet kjører.
En kan se hvilken skriver som er gjeldende ved å holde pekeren over knappen for
å skrive ut rapport.
Rapporter for budsjett og
kontrakter har nå valg for å skrive ut kommentarer.
VERSJON 1.09e
20.01.03
I
rapporter med sum for kontogruppene Huskostnad, Entreprisekostnad, osv, har
konto for budsjettposter under hovedkonto 0 Margin. Reserver vært plassert
under Huskostnad. Dette er ikke i hht til NS3451. Dette er nå korrigert, slik
at budsjettposter i gruppe 0, nå plasseres under prosjektkostnad.
I skjema
budsjett er det lagt inn en mulighet til å endre referansen til kontogruppe ved
å velge fra nedtrekksmeny. Obs! Om en post under en hovedkonto endres, bør
alle innen denne hovedkontoen endres.
Det er
utviklet en egnen rapport på liggende format, som har med sum på ovennevnte
kontogrupper.
Det er
lagt inn en ny tabell under File + Konto grupper for eventuelt vedlikehold av
denne tabellen. Bør gjøres med omtanke i forhold til NS3451.
VERSJON 1.09d
06.01.03
Rapport
for økonomisk oversikt på liggende format er videreutviklet til å ha med
delsummer på 1. nivå av kontoplanen.
Det er utviklet en ny rapport
for økonomisk oversikt på liggende format, med hovedsortering og akkumulerte
summer på gruppekode (Huskostnad, Entreprisekostnad osv).
Datoer for opprinnelig budsjett
og godkjent budsjett kan nå settes på prosjektnivå. Disse
datoene vil stå i overskriftene for disse kolonnene i økonomiske oversikter.
Datoene kan settes enten i Skjema prosjekt, eller oppdateres fra Skjema budsjett
ved knappene
. Prosjektdatoene vil
vises til høyre for disse knappene.
VERSJON 1.09c
30.10.02
Det var ikke mulig for
definerte ”medarbeidere” å registrere kontrakter, endringer og fakturaer i
prosjektet. Feilen er rettet!
VERSJON 1.09b
Innstillinger:
Korrigert
oppslag for valg av filer
VERSJON 1.09a
25.09.2002
Ved
denne installasjonen vil opplysninger om katalogplasseringer bli lagret i en
egen file. Datasett.tps. Se Hovedmeny+File+Datasett. Tidligere har disse
opplysningene vært lagret i konfigurasjonsfila Pregnw.ini. Denne endringen vil
skje automatisk. Se for øvrig kommentar om Datasett under.
Det
er foretatt mindre justeringer i følgende tabeller:
-
Prosjekt
-
Kontrakt
-
Kontraktspart
-
Forventet
-
Leverandør
Konvertering foretas ved å kjøre
programmet Convert.exe fra Windows utforsker eller ved Start + kjør
[programkatalog]\convert.exe. Dette må gjøres før programmet startes 1. gang
etter installasjonen!
VERSJON 1.09
01.07.20001
Datasett
Programmet
kan nå settes opp med flere datasett. Et datasett er et sett med data som
lagres i ett sett kataloger. På denne måten kan en, om det av en eller annen
grunn skulle være ønskelig, lagre forskjellige datasett i forskjellige
kataloger.
Velg
File + Datasett. Her vises en tabell over de datasett som er registrert. Tast ny
for å registrere nye datasett. Programmet husker det datasett som er aktivt på
den enkelte arbeidsstasjon.
Det
er foretatt mindre justeringer i følgende tabeller:
-
Prosjekt
-
Kontrakt
-
Kontraktspart
-
Forventet
-
Leverandør
Konvertering
foretas ved å kjøre programmet Convert.exe fra Windows utforsker eller ved
Start + kjør [programkatalog]\convert.exe.
VERSJON 1.08
02.11.20001
Login
Programmet
kan settes opp til å startes direkte uten påloggingsbilde. Dette forutsettes
at saksbehandlere først er registrert i Tabell saksbehandlere. Klikk med høyre
museknapp på snarveien for programmet og velg alternativet Egenskaper. I feltet
Målmappe, vises oppstartkommandoen for programmet. F.eks: c:\prosjekt\pregnw\pregnw.exe.
Tilføy etter programnavnet et
ordmellomrom og parameteren brukernavnet. F.eks: c:\prosjekt\pregnw\pregnw.exe
AS. Dersom en har nettverk og tilordner
en brukerident via en systemvariabel f.eks ved dos-kommandoen: SET USER=AS.
Denne systemvariabelen kan deretter benyttes som parameter i kommandolinjen på
denne måten: c:\prosjekt\pregnw\pregnw.exe %USER%. På
denne måten kan automatisk pålogging gjøres dynamisk og avhengig av hvem som
er logget på nettverket på den aktuelle arbeidsstasjonen.
En
kan også stille inn at programmet startes og tester om det foreligger noen
varsler for den aktuelle saksbehandleren når arbeidsstasjonen startes, ev. i et
program for oppgaveplanlegging. Legg inn en snarvei til programmet i katalogen
Oppstart med parametren /v. Obs! Det må foran dette være angitt en parameter
for saksbehandler. Kommandolinjen vil da f.eks. kunne se slik ut:
c:\prosjekt\pregnw\pregnw.exe
%USER% /v. Programmet vil teste om de
foreligger noen varsler som er forfalt. Om så ikke er tilfelle avsluttes
programmet uten at brukeren vil merke dette. Om et varsel er forfalt, vil
programmet varsle om dette ved at det åpnes et varselbilde:
Ved
å svare Nei, lukkes bildet og programmet avsluttes. Om en svarer Ja, åpnes
programmet i funksjonen for varsler med det første prosjektet der varsler som
har forfalt er registrert.
Prosjekt:
Det er opprettet en ny fane i
Tabell prosjekt for å kunne notere
kommentarer til prosjektet direkte fra tabellen. Under samme fane kan også
oppgis hvilket bilde som skal knyttes til prosjektet. Bildet inngår i
statusrapport.
Det
lagt til ikoner i tabellen for om
det er knyttet et bilde til prosjektet og om prosjektet skal inngå i
statusrapport.
Registrering
av nye oppdrag/prosjekter kan nå skje fra samme vindu. Dersom prosjektet er
opprettet tidligere, vil data om dette komme til syne, når oppdragsnummeret
registreres i Skjema prosjekt.
Der
er lagt inn en ny funksjon for automatisk å kalkulere reservekontoen slik at
avvik for prosjektet holdes på 0 så lenge det er mulig. Dette kan skje ved
aktivt å kjøre denne funksjonen eller automatisk.
For
å aktivisere denne funksjonen må det være registrert et beløp i tabellen for
finansiering. Det må videre oppgis et kontonummer for reserveposten. Dersom at
denne ønsker denne funksjonen skal
skje automatisk, dvs kjørt hver gang det har skjedd en endring av budsjett,
forventet, kontrakt eller faktura, merkes av for dette. Dersom denne kontoen
ikke allerede er opprettet i budsjettet, vil den bli opprettet automatisk når
funksjonen kjøres.
Budsjett
Dersom
det er angitt en finansiering og det er oppgitt konto for
reserve, vil en ha anledning til aktivt å kjøre funksjonen for
automatisk beregning av reserve fra Tabell budsjett. Det angis over
budsjettabellen om funksjon for automatisk beregning av reserveposten er
aktivert.
Det
angis nå med rød skrift i Skjema budsjett om det er registrert forventet i
egen tabell for dette.
Feltlengden
til KOSTRA-kontiene er forlenget til 10 karakterer per felt.
Forventet
Det
er lagt inn utvidet støtte for dra/slipp fra Tabell endringer og til
forskjellige forekomster av Tabell kontraktslinjer. Dette er angitt som
informasjon i hvert enkelt vindu.
Endringer
Det
er lagt inn utvidet støtte for dra/slipp til forskjellige forekomster av Tabell
endringer og til forskjellige forekomster av Tabell kontraktslinjer. Dette er
angitt som informasjon i hvert enkelt vindu.
Kontraktslinjer
og fakturalinjer som er knyttet til en endring, kan nå korrigeres direkte fra
egne faner for disse i Tabell endringer.
Varsler
Det
er lagt inn funksjon for test av varsler. Jfr. Login.
Andre endringer
Det
har skjedd en omfattende gjennomgang av alle algoritmer i programmet.
Algoritmene for automatisk beregning av MVA, forventet er svært kompliserte og
har vært årsak til enkelte irriterende feil. Disse har vist seg i form om
varsel om behov for å kjøre en integritetstest. Den nye funksjonen for å
beregne reservekontoen automatisk, har komplisert dette ytterligere. Det har
foregått en omfattende testing av programmet og jeg forventer at disse forhold
nå i stor grad skal være rettet. |